Хидромеханика или водород: Кое ще избере Lexus

април 11 | Autoshop | Lexus
Хидромеханика или водород: Кое ще избере Lexus

Главната премиера на марката Lexus по време на автомобилното изложение в Женева ще бъде хибридна версия купе LC, но за японците това не е просто модификация на бъдещите типови модели. Хибридния LC 500h ще се окаже първият носител на новата архитектура, която ще се внедрява във всички модели на марката, а самата конструкция обещава още по-добро съотношение между динамика и икономичност. Така наречения мулти-режимен агрегат Multi Stage Hybrid System е разработен специално за най-бързите модели, а по енергооборудването, бъдещия хибриден автомобил тип купе няма да отстъпи дори на бързите спортни автомобили.
Защо точно хибрид? Дизела, по думите на ръководителя на Lexus Europe Алън Ютенховен, ясно показа, че в дългосрочен план дизеловия двигатели няма да стане екологично по-чиста алтернатива на бензина. Когато Lexus за първи път извади на пазара хибриден автомобил, много от публиката се чудеше на това творение, но днес марката държи 45% от европейския пазар хибридни автомобили и има бензиново-електрически модели в почти всички сегменти на пазара, които отдавна вече са търсени не само за техно-опити.

Започнахме по-рано от други, и сега разполагаме с пълната гама, хибридни спортни автомобили – припомни Ютенховен. Естествено се очаква и продължение на тази идеология. В стандартното изпълнение купетата LC са оборудвани с 5,0-литров V8 с мощност 477 к. с. и 430 Нм в комплект с 10-степенна автоматична скоростна кутия. Хибридния вариант е малко по-бавен: агрегат с обща мощност 355 к. с. ускоряващ купето до 100 км/ч за по-малко от пет секунди.

Lexus LC 500h 2016

Новата платформа GA-L, на която е построено купето, първоначално не се предполагаше, че ще се използва за производството на хибридна версия. Оформлението е напълно класическо: захранващ агрегат отпред, задвижване на задните колела. Блок силови батерии, поставени зад облегалките на седалките максимално ниско, така че да измести центъра на тежестта възможно най-ниско и по-близо до центъра на купето. Благодарение на това, хибрида е по-добре балансиран, тъй като двигателят е по-лек, а тежките батерии са разположени в центъра на автомобила. Вярно е, че самите батерии тежат излишните 50 кг, но японците за първи път в своята практика прилагат литиево-йонни елементи.

Вместо тежка "осмици" LC 500h бензинов мотор V6 3.5 литра с мощност 299 к. с., работещ по икономичен цикъл Аткинсон. Но защо не е по-компактен и лек турбомотора?

"Двигателя е доста добро решение", - контрира главия инженер на Lexus Коджи Сато. - Турбина ще изисква по-сложно оборудване, и на факта, че работният диапазон на такъв мотор ще отговаря напълно на изискванията на хибридна силова инсталация". А тя, както казват японците, работи вече по други принципи, а не на обичайния Lexus Hybrid Drive.

Сато нарича новата схема Multi Stage Hybrid System и е първия в света многорежимен хибрид. Неговото предимство е в трансмисията. Ако в системата на предишното поколение двата електродвигателя са свързани с двигателя и трансмисията чрез планетарни предавки, а тягата, предавана на колелата, почти не зависи от оборотите на мотора, сега въртящ момент на задната ос се предава чрез компактна 4-степенна скоростна кутия с хидротрансформатор. В корпуса на трансмисията японците опаковат и двата двигателя и съединителя, и автоматичната скоростна кутия. Оборотите променя бензиновия двигател и варира в различна степен на грижите на електромоторите, като електроника може да имитира крайното предавателно число. От гледна точка на водача купето може да се управлява вариаторно - с плавна смяна на предавките или чрез симулиране на фиксирано предаване. В този режим се предлагат десет предавки при само четири ръчни, и това е първият хибриден автомобил, в който водачът може ръчно да превключи предавките.

Lexus LC 500h hybrid

С едно зареждане електро хибридения автомобил LC 500h е в състояние да измине до 140 километра. Както и преди, хибридната силова инсталация автоматично изключва зареждането на батерията от контакта против презареждане, и в този смисъл това е напълно традиционната схема. Направена е система от типа Plug-in Hybrid, самата идеология, която не предвижда използването на двигател с вътрешно горене за зареждане на батериите, от която японците се отказаха. Босът на Lexus Europe Алън Ютенховен обясни, че купувачите на хибридни коли са привлечени от данъчните облекчения и възможността за притежаване на необичайна техника, а не желание да се вози на екологично чист автомобил.

"Половината от електроенергията в Германия се добива чрез изгаряне на същите тези въглеводороди. Просто ауспуха е далеч от колата, но за да се грижи за екологията, това има малко значение", - каза Ютенховен.

Хибрида от гледна точка на Lexus трябва да бъде не само енергийната ефективност, но и независимостта от инфраструктурата. Но трябва да се изгради структура от електро станции - в противен случай от тях няма никакъв смисъл, подчерта топ-мениджър: "Ако не разполагате с контакти, където можете да постоянно зареждате, тогава какъв изобщо смисъл да си купите хибриден автомобил и да теглите със себе си по-голямата батерия – скъпа и тежка?"

Lexus LC 500h 2020

Сериозен пробив от гледна точка на околната среда ръководителя на Lexus Europe смята технологиите на горивните клетки и инфраструктурните проблеми на сегашния етап на развитие на тази технология не го плаши. "Производството на водород е много прост процес", – сигурен съм, че Ютенховен, който вижда в горивните клетки не само екологично, но и се възползва от независимостта на петролната индустрия.

Собствена водородна технология на Lexus е монтирана в концептуалния седан LF-FC, който за първи път бе представен през есента на миналата година в Токио, и който японците обещават отново да покажат в Женева. Автомобила се появи като наследник на седана LS, но за серийно производство водородоавтомобила все още не остава време. В седана от новото поколение със сигурност са приложени нови стилистични решения, а самата технология ще излезе на пазара не по-рано от 2020 година.

Големия седан японците са избрали за демонстрация на възможностите на водородните схеми, за да се покаже гъвкавост. Силовата инсталация се намира зад блока за управление на мощността – отпред, електродвигатели – на задната ос и в предните задвижващи колела. Бутилките със запас от водород, са разположени в тунел на пода и зад задните седалки. Резултатът – идеално разпределение на теглото и просторно и удобно оформление на интериора.

Концепцията е оборудвана със система за автономно шофиране. На този етап японците ограничават нейната функционалност до движение по магистралата с възможност за изпреварване и престрояване, но не е изключено, че до 2020 година депутатите ще дадат на производителите възможност да използват пълнате система за автопилот. Още една обещаваща технология – система за безконтактно управление, с което на водача се осигурява с жестове да коригира настройките на борда на електроника, чрез въртящата виртуална топка-контролер, монтирана на централната конзола.

За това, кога на пазара ще излезе новият LS, и кои от предложените технологии да стигнат до конвейера, японците не говорят. Докато са на дневен ред само хибриди, продажбата купето на Lexus LC 500h обещават да започне през пролетта на следващата година, едновременно с бензиновата версия. Предварителна цена – не по-малко от 100 хиляди долара.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Автообяви, каталог с автомобили, мнения и коментари.
Copyright © 2024 autoshop.bg All Rights Reserved.
Мненията са предоставени от потребителите на сайта.
Администрацията не носи отговорност за съдържанието им.